KAŻDY TEST ZAWIERA LOSOWY UKŁAD PYTAŃ I ODPOWIEDZI
Jeżeli chcesz rozwiązywać test w całości to zaznacz wszystkie dostępne typy zadań oraz wybierz maksymalną ilość pytań. Jeżeli chcesz rozwiązać szybki test to wybierz małą liczbę pytań np. 5. Możesz rozwiązywać tylko 'zadania zamknięte' i 'wybór z listy', jeżeli nie chcesz pisać własnych odpowiedzi. Wybór należy do Ciebie.
ZADANIA ZAMKNIĘTE - pytania typu ABCD lub prawda-fałsz, w których należy wybrać poprawną odpowiedź. WYBÓR Z LISTY - pytania, w których należy wybrać odpowiedź z listy możliwych odpowiedzi. UZUPEŁNIANIE LUK - pytania, w których należy samodzielnie uzupełniać luki w tekście. KRÓTKA ODPOWIEDŹ PISEMNA - pytania, w których należy samodzielnie napisać krótką odpowiedź. WYRACOWANIA - pytania, w których należy samodzielnie napisać dłuższą odpowiedź na zadany temat.
KRÓTKA INSTRUKCJA OBSŁUGI:
Wybierz testy, z których chcesz losować zadania. Domyślnie zaznaczony jest test, których został wybrany na poprzedniej liście testów. Jeżeli chcesz losować zadania, z kilku różnych testów, kliknij na 'KLIKNIJ ABY WYBRAĆ ZAKRES PYTAŃ' i zaznacz testy. Wszystkie wybrane testy będą uwzględnione w losowaniu zadań.
Wybierz typy zadań jakie mają być dostępne w teście.
Wybierz liczbę pytań. Jeżeli nie zaznaczono wszystkich typów zadań, to liczba pytań w teście może być mniejsza niż wybrano.
Kliknij na 'ROZWIĄŻ TEST.
Test szóstoklasisty próbny nr 4 - przykładowe pytania:
Europejczycy interesowali się Afryką od wieku ........ (Pytanie nr 354) Mahdyści oblegali Chartum, ponieważ ........ (Pytanie nr 356) Powstanie dowodzone przez Mahdiego wybuchło w wieku ........ (Pytanie nr 358) Afryka dziewiętnastego wieku była sceną ważnych, nie tylko dla tego kontynentu, wydarzeń. W 1869 r. otwarto Kanał Sueski, a w 1884 r. wybuchło powstanie Mahdiego.
Ile lat upłynęło między pierwszym a drugim wydarzeniem? ........ (Pytanie nr 360) Afryka dziewiętnastego wieku była sceną ważnych, nie tylko dla tego kontynentu, wydarzeń. W 1869 r. otwarto Kanał Sueski, a w 1884 r. wybuchło powstanie Mahdiego.
Przekopanie i otwarcie Kanału Sueskiego miało wielkie znaczenie, gdyż ........ (Pytanie nr 362) Aby zdobyć więcej użytecznych informacji o zwierzętach zamieszkujących Afrykę, powinieneś przeczytać książkę ........ (Pytanie nr 364) Informacje z tekstu dotyczące wyglądu strażnika pustyni są ........ (Pytanie nr 366) W tym tekście narrator ........ (Pytanie nr 368)
STANDARDY WYMAGAŃ EGZAMINACYJNYCH:
CZYTANIE
Uczeń:
odczytuje różne teksty kultury (w tym kształtujące tożsamość narodową i postawę obywatelską):
źródła i teksty historyczne, w tym: fragmenty kronik, pamiętników, listów, elementy dziedzictwa kulturowego, w szczególności zabytki architektury reprezentatywne dla danej epoki, polskie pieśni patriotyczne,
teksty literackie, w tym: baśnie, legendy, mity, opowiadania, utwory poetyckie i prozatorskie z klasyki dziecięcej i młodzieżowej - polskiej i światowej,
teksty użytkowe, w tym: telegram, zaproszenie, zawiadomienie, instrukcję, przepis, ogłoszenie, kartkę
pocztową, list prywatny i oficjalny, tabelę, notatkę,
proste teksty podręcznikowe, a także publicystyczne i popularnonaukowe, w tym: audycję radiową
i telewizyjną, artykuł prasowy,
przedstawienia teatralne i filmy,
przekazy ikoniczne, w tym: komiksy, dzieła malarskie, rzeźby,
rozpoznaje ich cechy charakterystyczne, dostrzega znaczenia dosłowne i odkrywa sensy przenośne,
określa funkcje elementów charakterystycznych dla danego tekstu:
rozumie znaczenia podstawowych symboli występujących w instrukcjach i w opisach:
diagramów,
map,
planów,
schematów,
innych rysunków,
odczytuje dane z:
tekstu źródłowego,
tabeli,
wykresu,
planu,
mapy,
diagramu
oraz odpowiada na proste pytania z nimi związane.
PISANIE
Uczeń:
pisze na temat i zgodnie z celem, posługując się następującymi formami wypowiedzi:
opowiadanie,
opis przedmiotu, krajobrazu, postaci rzeczywistej i literackiej, dzieła sztuki,
sprawozdanie z uroczystości szkolnej, wycieczki,
notatka w formie planu, tabeli, wykresu, streszczenia,
kartka pocztowa,
list prywatny i oficjalny,
telegram,
h) zaproszenie,
i) zawiadomienie,
j) ogłoszenie,
k) instrukcja,
l) przepis,
formułuje wypowiedzi ze świadomością celu (intencji):
pyta i odpowiada,
potwierdza i zaprzecza,
poleca i prosi,
przyrzeka i obiecuje,
zachęca i zniechęca,
zaprasza,
przeprasza,
h) współczuje,
i) żartuje,
j) wątpi,
k) odmawia,
buduje tekst poprawny kompozycyjnie (ok. 1 strony formatu A, celowo stosując środki językowe i przestrzegając norm gramatycznych, ortograficznych i interpunkcyjnych,
przedstawia w postaci graficznej dane zapisane w tabeli:
przenosi informacje na oś liczbową, chronologiczną, układ współrzędnych,
wyraża dane w postaci diagramu słupkowego, prostego schematu, innego rysunku,
dba o układ graficzny, czytelność i estetykę zapisu:
dostosowuje zapis do formy wypowiedzi,
wyróżnia części tekstu zgodnie z jego strukturą,
pisze czytelnie.
ROZUMOWANIE
Uczeń:
posługuje się kategoriami czasu i przestrzeni w celu porządkowania wydarzeń:
sytuuje je w przestrzeni,
umieszcza daty w przedziałach czasowych,
oblicza upływ czasu między wydarzeniami,
porządkuje wydarzenia w kolejności chronologicznej.
przedstawia przyczyny i skutki wydarzeń i zjawisk:
domyśla się przyczyn, przewiduje skutki wydarzeń bliskich życiu i swoim doświadczeniom,
wskazuje główne przyczyny i skutki doniosłych wydarzeń w historii Polski,
wyjaśnia przyczyny i skutki zmian, które zachodzą w środowisku w wyniku działalności człowieka,
określa znaczenie osiągnięć człowieka dla rozwoju cywilizacyjnego:
wyjaśnia na prostych przykładach zmiany cywilizacyjne, jakie nastąpiły na przestrzeni dziejów,
opisuje najważniejsze osiągnięcia, które składają się na polskie dziedzictwo kulturowe,
wyraża własne opinie i próbuje je uzasadnić, wyjaśniając swoje stanowisko, używa odpowiednich argumentów,
opisuje sytuację przedstawioną w zadaniu za pomocą:
wyrażenia arytmetycznego i prostego wyrażenia algebraicznego,
prostego równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą,
planu,
mapy,
prostego schematu,
diagramu słupkowego,
innego rysunku,
rozpoznaje charakterystyczne cechy i własności:
liczb,
figur,
zjawisk,
przemian,
obiektów przyrodniczych,
elementów środowiska,
wskazuje różnice i podobieństwa oraz porządkuje je,
dostrzega prawidłowości, opisuje je i sprawdza na przykładach:
opisuje zjawiska o charakterze powtarzalnym, spotykane w najbliższym otoczeniu,
na podstawie opisu zjawiska mającego charakter prawidłowości wnioskuje o dalszym jego przebiegu,
ustala sposób rozwiązania zadania oraz prezentacji tego rozwiązania,
analizuje otrzymane wyniki i ocenia ich sensowność:
porównuje wyniki z własnym doświadczeniem,
sprawdza wyniki z warunkami zadania.
KORZYSTANIE Z INFORMACJI
Uczeń:
wskazuje źródła informacji, posługuje się nimi,
analizuje oferty mediów kierowane do dzieci i młodzieży, wybiera spośród tych ofert, kierując się wskazanymi kryteriami (osadzonymi także w wartościach).
WYKORZYSTYWANIE WIEDZY W PRAKTYCE
Uczeń:
posługuje się poznanymi terminami do opisywania zjawisk i sytuacji spotykanych w środowisku,
wybiera przyrządy służące do obserwacji i pomiaru, odpowiada na pytania dotyczące przebiegu zjawisk, zapisuje wyniki obserwacji,
wykonuje obliczenia dotyczące:
długości,
powierzchni,
objętości,
wagi,
czasu,
temperatury,
pieniędzy,
planuje i wykonuje obliczenia z wykorzystaniem kalkulatora,
wykorzystuje w sytuacjach praktycznych własności:
liczb,
figur,
zjawisk,
przemian,
obiektów przyrodniczych,
elementów środowiska
i stosuje je do rozwiązania problemu,
zna zasady bezpiecznego posługiwania się urządzeniami technicznymi i materiałami chemicznymi, rozpoznaje oznakowania substancji toksycznych, łatwopalnych i wybuchowych, objaśnia zasady użytkowania domowych urządzeń elektrycznych,
wyjaśnia na podstawie instrukcji obsługi, jak uruchomić i wykorzystać proste urządzenia techniczne,
rozumie potrzebę stosowania zasad:
higieny,
bezpieczeństwa,
zdrowego trybu życia,
oszczędnego korzystania z energii i innych zasobów przyrody,