STANDARDY WYMAGAŃ EGZAMINACYJNYCH: 
CZYTANIE
  Uczeń: 
  -  odczytuje różne teksty kultury (w tym kształtujące tożsamość narodową i postawę obywatelską): 
    
      -  źródła i  teksty historyczne, w tym: fragmenty kronik, pamiętników, listów, elementy dziedzictwa kulturowego,  w szczególności zabytki architektury reprezentatywne dla danej epoki, polskie  pieśni patriotyczne, 
-  teksty literackie, w tym: baśnie, legendy, mity, opowiadania, utwory poetyckie i  prozatorskie z klasyki  dziecięcej i młodzieżowej - polskiej i światowej, 
-  teksty użytkowe, w tym: telegram, zaproszenie, zawiadomienie, instrukcję, przepis,  ogłoszenie, kartkę 
        pocztową, list prywatny i oficjalny, tabelę, notatkę, 
-         proste teksty podręcznikowe, a  także publicystyczne i popularnonaukowe, w tym: audycję radiową 
        i telewizyjną, artykuł prasowy, 
-         przedstawienia teatralne i filmy, 
-  przekazy ikoniczne, w tym: komiksy, dzieła malarskie, rzeźby,  
        rozpoznaje ich cechy charakterystyczne, dostrzega znaczenia dosłowne i odkrywa sensy przenośne, 
 
-  określa funkcje elementów charakterystycznych dla danego tekstu: 
    
      -  rozumie  pojęcia: fikcja literacka, świat przedstawiony, nadawca, odbiorca,  podmiot mówiący, narracja,  przenośnia, rytm, 
-  posługuje się czynnie terminami: bohater, wątek, akcja,  autor, narrator, epitet, porównanie, wyraz  dźwiękonaśladowczy, rym, zwrotka, refren, baśń, legenda, opowiadanie, powieść, proza, poezja oraz  podstawowymi terminami związanymi z przekazami ikonicznymi, plastyką, muzyką, radiem, telewizją,  filmem, teatrem, prasą, 
 
-  rozumie znaczenia  podstawowych symboli występujących w instrukcjach i  w opisach: 
    
      -  diagramów,
- map, 
-  planów, 
-  schematów, 
 innych rysunków,
 
-  odczytuje dane z: 
    
      -  tekstu źródłowego,
- tabeli, 
-  wykresu,
- planu, 
-  mapy, 
-  diagramu 
 
 oraz odpowiada na proste pytania z nimi związane. 
PISANIE
  Uczeń: 
  -  pisze na temat i zgodnie z celem, posługując się następującymi formami wypowiedzi: 
    
      -  opowiadanie, 
-  opis przedmiotu, krajobrazu, postaci rzeczywistej i  literackiej, dzieła sztuki,
- sprawozdanie  z uroczystości szkolnej, wycieczki, 
-  notatka w formie planu, tabeli, wykresu, streszczenia,
- kartka pocztowa, 
-  list prywatny  i oficjalny, 
- telegram, 
-  h) zaproszenie, 
-  i) zawiadomienie,
- j) ogłoszenie, 
-  k) instrukcja, 
-  l) przepis, 
 
-  formułuje wypowiedzi ze świadomością celu (intencji): 
    -  pyta i odpowiada, 
-  potwierdza i zaprzecza,
- poleca i prosi, 
-  przyrzeka  i obiecuje,    
- zachęca i zniechęca,
- zaprasza, 
-  przeprasza,
- h) współczuje,
- i) żartuje, 
-  j) wątpi, 
-  k) odmawia, 
- buduje  tekst poprawny kompozycyjnie (ok. 1 strony formatu A, celowo stosując środki językowe i przestrzegając norm gramatycznych, ortograficznych i interpunkcyjnych, 
-  przedstawia w postaci  graficznej dane zapisane  w tabeli: 
    
      -  przenosi informacje na oś liczbową, chronologiczną, układ współrzędnych, 
-  wyraża dane w postaci  diagramu słupkowego, prostego  schematu, innego  rysunku, 
 
-  dba o układ graficzny, czytelność i  estetykę zapisu: 
    
      -  dostosowuje zapis do formy wypowiedzi, 
-  wyróżnia części tekstu zgodnie z jego strukturą,
- pisze czytelnie. 
 
ROZUMOWANIE
    Uczeń: 
  -  posługuje się kategoriami czasu i  przestrzeni w celu porządkowania wydarzeń: 
    
      -  sytuuje je w przestrzeni, 
-  umieszcza daty w przedziałach czasowych,
- oblicza upływ czasu między wydarzeniami, 
-  porządkuje  wydarzenia w kolejności chronologicznej. 
 
-  przedstawia przyczyny i skutki  wydarzeń i zjawisk: 
    
      -  domyśla się przyczyn, przewiduje skutki wydarzeń bliskich życiu i  swoim doświadczeniom,  
- wskazuje główne przyczyny i skutki  doniosłych wydarzeń w historii Polski, 
-  wyjaśnia przyczyny i  skutki zmian, które zachodzą w środowisku w wyniku  działalności człowieka, 
 
-  określa znaczenie osiągnięć człowieka dla rozwoju cywilizacyjnego: 
    
      -  wyjaśnia na prostych przykładach  zmiany cywilizacyjne, jakie nastąpiły na przestrzeni dziejów,  
- opisuje najważniejsze  osiągnięcia, które składają się na polskie dziedzictwo kulturowe, 
 
-  wyraża własne opinie  i próbuje je uzasadnić, wyjaśniając swoje stanowisko, używa odpowiednich argumentów, 
-  opisuje sytuację przedstawioną w zadaniu za pomocą: 
    
      -  wyrażenia arytmetycznego i prostego wyrażenia algebraicznego, 
- prostego równania pierwszego stopnia  z jedną niewiadomą, 
-  planu, 
- mapy, 
-  prostego schematu, 
-  diagramu słupkowego,  
- innego rysunku, 
 
-  rozpoznaje charakterystyczne cechy i własności: 
    
      -  liczb,
-  figur, 
-  zjawisk, 
-  przemian, 
-  obiektów przyrodniczych, 
- elementów środowiska, 
        wskazuje różnice i podobieństwa oraz porządkuje je, 
 
-     dostrzega prawidłowości, opisuje je i  sprawdza na przykładach: 
    
      -  opisuje zjawiska o charakterze powtarzalnym, spotykane w najbliższym otoczeniu, 
-  na podstawie opisu zjawiska mającego charakter prawidłowości wnioskuje o dalszym jego przebiegu, 
 
-  ustala sposób  rozwiązania zadania oraz prezentacji tego rozwiązania, 
-   analizuje otrzymane wyniki i ocenia  ich sensowność:  
    
      - porównuje wyniki z własnym doświadczeniem,  
- sprawdza wyniki z warunkami zadania.
 
 KORZYSTANIE Z INFORMACJI
  Uczeń:
  -  wskazuje źródła informacji, posługuje się nimi, 
-  analizuje oferty mediów kierowane do dzieci i młodzieży, wybiera  spośród tych ofert, kierując się wskazanymi  kryteriami (osadzonymi także w wartościach).
 WYKORZYSTYWANIE WIEDZY W PRAKTYCE
  Uczeń: 
  -  posługuje się poznanymi terminami do opisywania zjawisk i  sytuacji spotykanych w środowisku, 
-  wybiera przyrządy służące do obserwacji i  pomiaru, odpowiada na pytania dotyczące przebiegu zjawisk, zapisuje wyniki obserwacji, 
-  wykonuje obliczenia dotyczące: 
    
      -  długości, 
-  powierzchni,  
- objętości, 
-  wagi,
- czasu, 
-  temperatury, 
- pieniędzy, 
 
-  planuje i wykonuje obliczenia z wykorzystaniem kalkulatora, 
-  wykorzystuje w sytuacjach praktycznych własności: 
    
      -  liczb, 
- figur, 
- zjawisk, 
-  przemian, 
-  obiektów przyrodniczych, 
- elementów środowiska 
        i stosuje je do rozwiązania problemu, 
 
-     zna zasady bezpiecznego posługiwania się urządzeniami  technicznymi i materiałami chemicznymi, rozpoznaje  oznakowania substancji toksycznych, łatwopalnych i  wybuchowych, objaśnia zasady użytkowania domowych  urządzeń elektrycznych, 
-  wyjaśnia na podstawie instrukcji obsługi, jak uruchomić i wykorzystać proste urządzenia techniczne,
-  rozumie potrzebę stosowania zasad: 
    
      -  higieny, 
-  bezpieczeństwa, 
-  zdrowego trybu życia, 
-  oszczędnego korzystania z energii i innych zasobów przyrody,  
- postępowania w środowisku przyrodniczym.